dcsimg

Eskilstunaelever mötte framtida miljökatastrof

Skogstorpsskolan utanför Eskilstuna förvandlades för en dag till en katastrofscen.
Skogstorpsskolan utanför Eskilstuna förvandlades för en dag till en katastrofscen.

Det var ingen vanlig syn som mötte eleverna i Skogstorpsskolan i Eskilstuna när de kom till skolan en kylig höstdag i september. Skolgården hade förvandlats till en katastrofscen och eleverna kastades in i år 2050 där miljökatastrofen var ett faktum.

Råttinfluensa härjar, den som har tur får en vaccinationsspruta för att klara livhanken – överallt springer råttor och det pågår en tröstlös sanering. Människor har drivits på flykt från sina hem på grund av de ständigt förekommande naturkatastroferna och blivit miljöflyktingar. Snikna luftförsäljare tar ockerpriser för en flaska med ren luft, inga fordon kan rulla då det råder bensinbrist och aktivister skanderar ”Rädda vår jord, olja och kol är mord”.

Överallt ligger det drivor av sopor, det finns inget rent vatten att få och människor lever med de konsekvenser en miljökatastrof kan få om vi fortsätter att blunda.

Det nattsvarta lärarskådespelet som Skogstorpseleverna fick bevittna blev startskottet på en temavecka med miljön i fokus.

- Jag som känner eleverna såg att många blev tagna av scenerna de fick bevittna, säger projektledaren för temaveckan Lars-Erik Andersson. Det är meningen att det ska vara kaotiskt idag, eleverna vet ju inte vad som kommer att hända. Det här kommer de lära sig mycket av, fortsätter han.

De förvirrade eleverna lotsades in i skolan gymnastiksal för att få sitt uppdrag av en  landstingspolitiker.

- Om vi i rika länder fortsätter att leva som vi gör skulle vi behöva minst tio jordklot för att inte tömma ut våra resurser, berättar politikern.

Under en veckas tid är all ordinarie undervisning inställd. Istället ska eleverna ta fram handlingsplaner för att möta den växande miljöproblematik vi står inför – det scenario likt det de fick bevittna får inte bli verklighet.

Eleverna är uppdelade i grupper; energi, klimat/djur/natur, transporter/infrastruktur, materialanvändning/konsumtion, sjukvård, politik och vatten/mat. De ska själva söka information och kunskap till sina handlingsplaner. Det kompletteras med studiebesök, teaterföreställningar, diskussioner, föreläsningar och rollspel. 

Foton: Jenny-Mariah Fagerlind
Dela med andra:
Skapad: 2010-10-26  |  Ändrad: 2013-04-15
Kontakt: Energikunskap 016-544 2000